Tuesday, May 22, 2012

sekolah kehidupan.



2 3 hari ini. terasa rindu betul dengan sekolah lama. MRSM. (ni semua gara gara has *budak excell* yang baru nak add aku dekat facebook setelah 4 tahun habis sekolah -_-')


dekat MRSM, kami di bahagi bahagikan kedalam beberapa kumpulan kecil. GROUP EXCELL AG nama dia. lebih kurang dalam 5 orang. dalam kelas, dalam lab, kami akan duduk di dalam group. hakikatnya, hampir semua benda akan dibuat dalam group. experiment, homework, study group. semua lah. kalau ada yang tak faham, dalam prep kami akan bincang sama2. kalau tak faham jugak. sama sama tanya cikgu. kalau rajin sikit, hujung minggu kami buat study group sama sama. ok itu sangat rare, selalunya memang tak rajin. ehe. time tu, memang rasa muak pun tengok muka orang sama (kecuali has). lagi lagi yang set set annoying pagi petang siang malam cari gaduh T__T 


waktu awal awal masuk MRSM, kami akan dapat satu 'keluarga'. kami panggil sistem Homeroom. nanti akan ada satu cikgu yang jaga setiap kumpulan. dan cikgu homeroom aku, sangat best. selalu kalau aku homesick (memang selalu pun) aku selalu lepak dekat bilik guru. duduk dekat lantai sebelah meja cikgu. kat situ tersorok. nak nangis pun takde sape nampak. cikgu lah yang selalu bagi semangat. <3


kat MRSM lah aku belajar untuk bergaul. kawan dengan macam macam jenis orang. ada yang cakap kelantan pekat sampai sepatah haram pun aku tak faham. bila dia buat lawak aku ternganga, bila aku buat lawak. dia pandang hambar, aku sorang je faham -__-'. ada yang tak suka makan dekat dewan makan, makan biskut je setiap hari. ada yang kuat tidur, payah betul nak kejut bangun. ada yang kuat stay up, setiap malam tidur 2 3 pagi. ada yang bijok, selalu dalam top 3 dalam maktab. ada yang kuat homesick. sebijik macam aku. haha. tapi tak tahu kenapa. semua mampu get along. semua cuba untuk terima satu sama lain.


dan dalam 2 tahun itu lah, aku belajar untuk give and take. tak sama pendapat tak bermakna tak boleh bersama. aku belajar walaupun kami berlatar belakangkan keluarga dan sekolah yang berbeza sebelum ini, kami masih mampu hidup bahagia di sana. serius walaupun tak nafikan aku sangat stress dengan homework yang sangat banyak dan exam yang sangat kerap dan LDP (lembaga disiplin pelajar) yang sedikit annoying (ok gurau gurau), kawan kawan dan cikgu cikgu la yang buat kehidupan kat sekolah tu sangat indah. semua sangat supportive. terharu :')


kenangan kenangan manis itu agaknya yang buat aku tak jemu melawat sekolah setiap kali cuti balik malaysia.




ntah kenapa. aku rindu sangat dengan suasana SALING itu. 


sebab tu budak jarang jarang ada hypertension! -_-

No comments: